Chokerni debriyajdan nimasi bilan farq qiladi? Basketbol qoidalari va shartlari bo'yicha o'quv dasturi

Muhim voqealar

komanda

Klassik basketbolda jamoaning o'yin uchun ro'yxati 12 kishini o'z ichiga oladi (klubda jami ko'proq bo'lishi mumkin). Shulardan 5 nafar futbolchi bir vaqtning o'zida kortga chiqadi. Olimpiya o'yinlari dasturiga kiritilgan (Tokioda debyut qiladi) 3x3 basketbol ham bor, ammo hozircha ushbu sport turini rasmdan chetda qoldiraylik.

O'yinchilarning o'zlari pozitsiyalari bo'yicha bo'linadi: posbon (1-raqam), hujumchi (2), kichik hujumchi (3), og'ir hujumchi (4) va markaz (5). Qoidaga ko'ra, pozitsiya raqami qanchalik baland bo'lsa, o'yinchi shunchalik yuqori va kuchliroqdir. Maydondagi vaziyatga qarab bir nechta pozitsiyalarda o'ynashga qodir o'yinchilar bor: kombinatsion qo'riqchilar (universal himoyachi, birinchi va ikkinchi pozitsiyalarni qoplaydi) va suzuvchilar (ikkinchi va uchinchi).

O'yin davomida cheksiz miqdordagi almashtirishga ruxsat beriladi.

Bolalar maydonchasi

Standart basketbol maydonining o'lchami 28 dan 15 metrga. Zalning minimal balandligi - 7 metr. Markaziy doira diametri 1,8 metrni tashkil qiladi. Erkin to'p tashlash chizig'i oxirgi chiziqdan 3,6 metr masofada joylashgan. Uch nuqtali yoyning radiusi 6,75 m (NBAda - 7,24 m).

Basketbol taxtasining o'lchami 180 dan 105 sm gacha, supaning pastki cheti poldan 290 sm balandlikda joylashgan. Uzukning o'zi 305 sm balandlikda.Uzukning diametri 45 sm.

vaqt

Standart o‘yin 10 daqiqa (FIBA qoidalari, milliy jamoalar o‘yinlari va ko‘pchilik professional ligalar uchun ishlatiladi) yoki 12 daqiqa (NBA qoidalari) uchun o‘ynaladigan to‘rt chorakdan iborat. Faqat sof o'yin vaqti hisobga olinadi - qoidabuzarliklar, almashtirishlar, jarimalar va boshqalar bilan bog'liq tanaffuslarda sekundomer to'xtaydi. 1 va 3 choraklardan keyingi pauzalar 2 daqiqa davom etadi. Uzoq tanaffus (2-chorakdan keyin) - 15 daqiqa.

Basketbolda durang qayd etilmaydi - asosiy vaqtdan keyin hisob teng bo'lsa, qo'shimcha vaqt beriladi, 5 daqiqa davom etadi. Qo'shimcha vaqtlar soni cheklanmagan.

Yana bir muhim nuqta - hujum uchun ajratilgan vaqt. Jamoa to'p o'yinga kiritilgan paytdan boshlab 24 soniya ichida zarba berishga ulgurishi kerak. Sekundomer faqat to'p orqa panelga yoki halqaga tegsa, qayta o'rnatiladi (agar o'tkazib yuborilgan bo'lsa, vaqt davom etadi). Hujumkor rebounddan so'ng, ikkinchi hujum uchun 14 soniya vaqt ajratiladi. Bu o'yinning dinamikligini oshirish uchun amalga oshiriladi.

sharoitlar

Asosiy maqsad - raqibdan ko'proq ochko to'plash. Ballar halqani urish uchun beriladi, ammo zarbalar uch xil qiymatga ega.

Uzoqdan zarba (3-nuqta chizig'idan tashqarida qilingan) 3 ballga teng

Doimiy otish - 2 ball

Erkin to'p tashlash (qo'pol chiziqdan) - 1 ball

Maydon atrofida harakatlanayotganda, o'yinchilar to'pni bir qo'li bilan dribling qilishlari kerak (uni polga urish). Agar dribling to'xtatilsa (agar to'p bir yoki ikkala qo'lda ushlab turilgan bo'lsa), sizga ko'pi bilan uchta qadam tashlashga ruxsat beriladi - pas yoki zarba. Aks holda dubl dribling qayd etiladi, bu esa qoida buzilishi hisoblanadi.

O'yinchilar raqibning uch soniyali zonasida ketma-ket 3 soniyadan ko'proq vaqt davomida bo'lolmaydilar (shunday qilib, baland bo'yli markazlar uzoq o'tishni kutib, u erda bo'sh turmaydi).

Siz to'pni ataylab tepishingiz yoki mushtlay olmaysiz.

To'p markaziy chiziqni kesib o'tgandan so'ng, to'pni maydonning yarmiga qaytarib bo'lmaydi.

To'pni raqib otish paytida yoki uchayotganda to'sib qo'yish mumkin, lekin faqat parvoz yo'li pastga tushishidan oldin. Pastga tushgan to'p to'sib qo'yilganda, hakamlar zarbani savatdagi deb hisoblashadi.

Qoidalar

Raqib tomonidan har qanday qoida buzilishi qoidabuzarlik bilan jazolanadi. Qo'polliklar shaxsiy yoki jamoaviy bo'lishi mumkin. Jamoa o'yinchilari tomonidan barcha qoidabuzarliklar jamoaning qoidabuzarligi hisoblanadi.

Bir chorakda 5 ta jamoa qoidabuzarligi belgisiga erishilgandan so'ng, ushbu jamoaning har qanday keyingi qoidabuzarligi penaltiga aylanadi (raqib uchun ikkita erkin zarba bilan jazolanadi).

Har bir o'yinda 5 ta shaxsiy qoidabuzarlik darajasiga erishilganda (NBAda 6), o'yinchi o'yinning qolgan qismiga o'tkazib yuboriladi.

Qoidabuzarliklarning to'rtta asosiy turi mavjud - shaxsiy, texnik, sportga xos bo'lmagan va diskvalifikatsiya.

Shaxsiy raqib bilan jismoniy aloqa qilgani uchun qoidalarni buzganlik uchun berilgan.

Agar o'sha paytda raqib o'q uzgan bo'lsa, u holda erkin to'plar beriladi - bitta (agar maydondagi gol muvaffaqiyatli bo'lsa) yoki ikkita (agar qoida buzgan o'yinchi o'tkazib yuborilgan bo'lsa).

Agar raqib to'psiz bo'lsa yoki zarba berishga ulgurmagan bo'lsa, jarima zarbalari faqat chorakda 5 ta jamoaviy penalti bo'lgan taqdirdagina beriladi (yuqoriga qarang). Aks holda, to'p shunchaki raqibga o'tadi.

Atletik bo'lmagan qoidabuzarlik - to'p uchun kurashishga urinmasdan qoidalarni buzish. Ular shaxsiy jazoga o'xshab jazolanadi, bitta shart bilan - jarima zarbalarini amalga oshirgandan so'ng, jarohat olgan tomonning o'zi to'pni maydon markazidagi yon chiziq orqasidan o'yinga qo'yadi. Agar o'yinchi o'yinda sportchiga xos bo'lmagan ikkita qoidabuzarlik qilsa, u diskvalifikatsiya qilinadi.

Texnik qoidabuzarlik - raqib bilan to'g'ridan-to'g'ri aloqa qilmasdan qoidalarni buzish (o'yinni qasddan kechiktirish, raqib yoki hakamlarga nisbatan nomaqbul xatti-harakatlar va boshqalar). Penalti - ikkita erkin zarba, shundan so'ng raqib ham to'pni o'yinga kiritadi.

diskvalifikatsiya qilish faul - o'yinchi yoki murabbiyning sportga xos bo'lmagan ochiq harakati. Hatto o'rinbosarlar ham jazolanishi mumkin. Bunday qoidabuzarlikni olgan futbolchi maydonni va jamoa zaxira o'rindig'ini tark etishi kerak. Raqib ikkita erkin zarbani amalga oshiradi va to'pni o'yinga kiritadi.

Ostin daryosi kuchli uzatmada

Basketbol lug'ati

Basketbol matnlarini osongina o'qish uchun qanday so'zlarni bilishingiz kerak?

Dunk - basketboldagi eng ommabop va muxlislarning sevimli zarbasi - to'pni qo'llaringiz bilan ringga yuqoridan (va uzoqdan tashlanmasdan) olib kirganda. Slam dank xuddi shu narsa, lekin ayniqsa yorqin va ajoyib!

Yotish – yaqin masofadan zarba berish, lekin yuqoridan emas. Klassik bolalarning halqa ostidan otishlari bir xil yotqizishdir.

Alley-up - "parashyut" nomi bilan ham tanilgan, shuningdek, eng ajoyib hujum varianti sifatida ham tanilgan, o'yinchi baland, uzoq uzatmani amalga oshirganda va uning sherigi sakrashda to'pni ushlaganda va qo'nmasdan darhol dukkakli.

Krossover - o'yinchini bir vaqtning o'zida oldinga yoki yon tomonga burish bilan bir vaqtning o'zida to'pni bir qo'ldan ikkinchi qo'lga keskin o'tkazish. Driblingning asosiy elementi (to'pni haydash), bu sizga raqibni (bir yoki bir nechta) mag'lub etishga imkon beradi.

Buzzer urgich – sirena bilan bir vaqtda urilgan zarba. Darhaqiqat, qo'ng'iroq - bu o'ynash vaqti tugashi yoki hujum uchun ajratilgan vaqtni bildiruvchi sirena. Biroq, ba'zida, soddalik uchun, yuqoridagi otish ham buzzer deb ataladi.

Choker - o'yinning keskin yakunlarini yaxshi bajara olmaydigan o'yinchi. Xulosa bir yoki ikkita o'yinga qarab emas, balki chempionatning uzoq segmenti yoki basketbolchining butun faoliyati natijalariga asoslangan. Juda haqoratli xususiyat, shunga qaramay, ko'pincha hatto taniqli yulduzlarga ham beriladi. Ko‘p ochko to‘plash boshqa, kurashning qizg‘in pallasida eng oxirida ochko to‘plash boshqa narsa. Hammaga berilmaydi.

Debriyaj - shunchaki choker bo'lmagan yigit. Debriyaj - "issiq vaqt". Qoidaga ko'ra, o'yinning so'nggi daqiqalari hisobda nisbiy tenglik bilan. Klatcher - bu ayni damda maydonda o'zini ishonchli his qiladigan va o'z jamoasiga muntazam ravishda g'alaba keltira oladigan futbolchi.

Yordamchi - yordam berish. O'tish, shundan so'ng sherigingiz darhol aniq zarba beradi.

Potty- yoki "banan", garchi oxirgi so'z kamdan-kam ishlatilsa. Buni ular blokli zarba deb atashadi. "U qozonni tortdi" - u raqibning otish paytida to'pni to'sib qo'ydi.

O'tish - himoyadan hujumga o'tish. Jamoa uni qanchalik tez boshlasa, muvaffaqiyatli hujum qilish imkoniyati shunchalik yuqori bo'ladi.

Ikkinchi imkoniyat nuqtalari - boshqa birovning orqa taxtasida ribaunddan keyin to'plangan ochkolar.

Double-dubl - bir vaqtning o'zida ikkita statistik toifada ikki raqamli (10 yoki undan ko'p) to'plagan o'yinchining ko'rsatkichi. Beshta toifa mavjud: ochkolar, ribaundlar, assistentlar, o'g'irlashlar, bloklangan zarbalar. Ya'ni, 10 ochko va 10 ribaund allaqachon dubl-dubl. 10 ball va 10 assist ham. Ochkosiz (masalan, rebound va bloklangan zarbalar orqali) dubl-dubllar mavjud. Trip-dubllar (uchta toifada 10 yoki undan ko'p belgilangan) va hatto kvadrupl-dubllar (to'rtta) mavjud. Kvintupl-dubllar (beshta toifa) nazariy jihatdan mumkin va hatto havaskorlar ligalarida qayd etiladi, ammo professional basketbolda hech qachon bunday bo'lmagan.

Yakuniy - qoidabuzarlik bilan aniq zarba, o'yinchi erkin to'p chizig'idan yana bir ochko qo'shish imkoniyatiga ega bo'lganda (aslida "va bir" rus tilida "plyus bir" kabi eshitiladi) Bu uzoq masofadan zarbalarni amalga oshirishda ham sodir bo'ladi.

G'isht - nishonni o'tkazib yuboradigan yomon otish.

Qoralama - to'p orqa taxtaga ham, halqa yoyiga ham tegmaganda juda yomon otish.

bo'yoq - jarima chizig'i va halqa o'rtasidagi sudning trapezoidal qismi. Qoida tariqasida, u parketning qolgan qismidan boshqa rangga bo'yalgan, shuning uchun u o'z nomini oldi. Bo'yoqning o'zi yuqoridagi qoidalarda aytib o'tilgan bir xil 3 soniyali zonadir.

Sharh